Insinöörien työttömyys kasvussa

12.2.2014

Insinööriliitto IL ry:n asiamies Anu Kaniin kertoo ajankohtaiskuulumisia insinöörien työllisyystilanteesta ja tulevan neuvottelukierroksen haasteista.

Insinööriliiton järjestöjohto kokoontui helmikuun alussa Jyväskylään neuvottelupäiville. Tilaisuudessa liiton neuvottelujohtaja Ismo Kokko piti varsin kattavan katsauksen tämänhetkisestä työmarkkinatilanteesta. Näkökulmia oli kaksi, joista ensimmäinen liittyi keskusjärjestöjen syksyllä solmiman työllisyys- ja kasvusopimuksen jatkotyöhön ja toinen insinöörien työllisyyteen.

Kovin vääntö käytäneen eläkejärjestelmään tehtävistä muutoksista. Niin työnantajien kuin työntekijöiden intressinä on saada hyvä ja kattava sopimus eläkejärjestelmästä, joka turvaa eläkkeiden tason ja on kansantalouden näkökulmasta kestävä. Yksityiskohdista riittää kuitenkin neuvoteltavaa.

Lista on hengästyttävän pitkä. Yksimielisyyteen pitää päästä muun muassa eläkkeelle jäämisen ikärajoista, varhaiseläkejärjestelmien kohtalosta, työkyvyttömyyseläkkeen laskennasta, perhe-eläkkeestä, eläkkeen karttumisesta ja karttumien alkamisesta, indekseistä ja eläke-edut turvaavasta maksukehityksestä. Yksittäistä ihmistä tietenkin kiinnostaa, miten minulle uudistuksissa käy. Ainakin minua mietityttää, pääsenkö koskaan nauttimaan eläkkeestä ja jos pääsen, minkä suuruinen se on suhteessa sen hetkisiin asumis- ja elinkustannuksiin.

Eläkejärjestelmän lisäksi edessä on neuvotteluja helpommin ymmärrettävistä asioista. Yrityksissä tehdään töitä muun muassa työaikapankkeihin ja etätyöhön liittyvien asioiden sopimiseksi. Keskusjärjestöjen neuvottelupöydässä on myös henkilöstöedustukseen, tasa-arvoon ja työhyvinvointiin liittyviä kysymyksiä.

Tapaan paljon Insinööriliiton jäsenistöä. Lähes joka kerta ylempinä toimihenkilöinä toimivat kysyvät työajan ulkopuolella tehtävästä, työhön liittyvästä matkustamisesta. Yksiselitteistä vastausta on vaikea antaa niin kauan, kuin keskusjärjestöt eivät ole siitä keskenään sopineet. Toisissa yrityksissä on tehty paikallinen matkustamiseen liittyvä sopimus, joka toimii hyvin. On myös yrityksiä, jossa työajan ulkopuolisesta matkustamisesta ei suostuta edes neuvottelemaan. Toiveena on, että asiaan saadaan selkeys lähitulevaisuudessa.

Insinöörien työllisyystilanne on heikentynyt. Loppuvuodesta 2013 ylitettiin eräs rajapyykki, kun yli 6000 työttömän insinöörin raja ylittyi ensimmäisen kerran sitten 1990-luvun alun suuren laman. Prosentteina ilmaistuna insinöörikunnasta on työttöminä viitisen prosenttia, kun se pahimpina lamavuosina oli kolmetoista. Pohjois-Pohjanmaalla tilanne on valtakunnallisesti poikkeuksellinen; ely-keskuksen tilastoinnin mukaan Oulun seudulla työttömyys on laskussa.

Anu Kaniin

Asiamies, Insinööriliitto IL ry